Október
6
szombat
Bíró Mihályt elsősorban a Fischer Tibor világ- és Európa-bajnok birkózóról mintázott Kalapácsos munkás című grafika alkotójaként ismeri a közvélemény. Pedig kiemelkedő termék- és filmes plakátjaival a honi modern reklámgrafika egyik előfutárának is tekinthető.
110 éve töretlen népszerűségnek örvend a cipőpiacon a Humanic márka. A siker egyik kulcsa a cég reklámpolitikájában is keresendő, amihez Bíró is hozzájárult a maga eszközeivel. A „magyar politikai plakátművészet atyja” jelzővel is illetett alkotó képen látható munkája annyira jól sikerült, hogy a későbbi években rajzolt Humanic-plakátokon egyes elemek visszaköszönnek. Bíró saját magát is utánozta. A művészre jellemző volt, hogy bizonyos műveinek meghatározó motívumait több alkotásán is szerepeltette, természetesen a megrendelő igényeihez igazítva.
A 150 évvel ezelőtt eredetileg cigaretta- és szivarkapapírok gyártására alapított Modiano magyar leányvállalatának vezetője forradalmi ötlettel rukkolt elő. Azt találta ki, hogy nem egységes arculattal hirdeti a vállalat termékeit, hanem mindig más és más grafikust bíz meg. Bíró a harmincas évek elején az egzotikus Kelethez nyúlt vissza ihletért, de a Humanic „vezette a ceruzáját”.
Idén 70 éve, hogy a neves képzőművész elhunyt. Sírja a Nemzeti Sírkert része, a Fiumei úti temetőben található.