2024. október 28.
Az ország három kiemelt, emblematikus helyszínén tartott módszertani bemutató foglalkozásokat és sajtótájékoztatót az idei tanévben indult emlékezetpedagógiai programról a Nemzeti Örökség Intézete. Az érdeklődők a Budai Várnegyed, a Sopron, Tűztorony, valamint a Pécsi székesegyház, püspöki palota és a középkori egyetem emlékhelyeken nyerhettek betekintést a 2024/25-ben mintegy nyolcvanezer tanulót elérő országos program megvalósításának részleteibe.
Az eseménysorozat célja az volt, hogy egy-egy régió szimbolikus, kiemelt emlékhelyén, tanulócsoportok részvételével mutassák be a közönségnek azokat a módszertani jó gyakorlatokat, amelyek kihelyezett történelemórák keretében, élményszerűen valósítják meg a program pedagógiai célját: a nemzeti emlékezethez és az örökségünkhöz való kapcsolódást, a fiatalok magyarságtudatának, nemzeti identitásának erősítését. Ezek a kirándulások a „három az egyben” élményét jelentik: a köznevelésben tanuló 7–11. évfolyamos diákok számára megadják az iskolai történelemórákhoz kapcsolódó tudástartalmat, továbbá a helyszíni múzeumpedagógiai tapasztalatszerzést és tanórákon kívüli közösségteremtés lehetőségét is.
Az első bemutatót szeptember 24-én a Budavári Palotanegyedben tartottuk, ahol – noha a budai vár mindig a magyar történelem egyik legérdekesebb helyszíne volt, az utóbbi néhány évben ráadásul – a Nemzeti Hauszmann Program keretében sorra születnek újjá az épületek, közterek, parkok, sétányok, szökőkutak, ezért most a diákok is a Budai Várnegyed Nemzeti Emlékhely egy egészen más arcát ismerhetik meg. Móczár Gábor, a Nemzeti Örökség Intézete (NÖRI) főigazgatója és Péterffy Balázs, a Klebelsberg Központ szakmai elnökhelyettese elmondta: a cél az, hogy tanulmányai során minden 12–18 éves magyar tanuló életében legalább egyszer állami támogatással, iskolai szervezésben eljuthasson egy emlékhelyre, ahol kreatív feladatok sokasága is várja őket, amelyek nem tipikusan iskolai jellegűek, hanem segítenek megérteni a kövek szellemét, átélhetővé teszik a történelmet, a nemzet meghatározó személyiségeinek életét.
Az emlékezetpedagógiai bemutatók október 14-én Pécsett, 21-én pedig Sopronban folytatódtak. A Pécsi székesegyház, püspöki palota és a középkori egyetem Történelmi Emlékhelyen a 7-8. osztályos diákokat a múzeumpedagógiai foglalkozás előtt fogadta és köszöntötte dr. Őri László, a Baranya Megyei Közgyűlés elnöke, Kovács József egyetemi lelkész, ifjúsági referens, Tóth László Ákos, a Pécsi Tankerületi Központ igazgatója és Móczár Gábor, a NÖRI főigazgatója is. Hangsúlyozták: a Pécsre látogatók valódi időutazáson vehetnek részt, hiszen bármerre lépnek, húsz évszázad különböző történelmi korszakainak nyomaiba botlanak.
A Sopron, Tűztorony Történelmi Emlékhely közelében, a Múzeumnegyedben tartott tájékoztatón – a Széchenyi István Gimnázium diákjainak tartott bemutató foglalkozáshoz kapcsolódva – dr. Simon István alpolgármester kiemelte: Sopron „civitas fidelissima”, a hűség városa, amely 1921-ben a Magyarországhoz való tartozásra szavazott, és ahol ma is erős a közösségi tudat. „Mi, magyarok sokat adtunk a világnak. Ez egy nyertes szituáció, a közösség segít bennünket. Mi pedig szolgáljuk ezeket a közösségeket, ugyanakkor büszkék is vagyunk rájuk, a családunkra, Sopronra, a nemzetünkre, Magyarországra” – fogalmazott. A Tűztorony nem csupán egy impozáns építészeti emlék, hanem Magyarország történelmének egyik kiemelkedő helyszíne és Sopron ikonikus szimbóluma is. A Hűségkapu pedig szimbolikus értelemben a diákoknak egyfajta kaput nyithat a történelem, a múlt és a jövő közötti összefüggések megértéséhez is. Az eseményen Móczár Gábor főigazgató mellett részt vett Marek János, a Soproni Tankerületi Központ igazgatója, és dr. Tóth Imre, a Sopron, Tűztorony emlékhely múzeumigazgatója is.