Nemzeti Sírhelyek


Korbuly János

Rövid leírás

Korbuly János

 

A fischamendi (Ausztria) repülőgépgyár vezetője (1916–1918), a csepeli Weiss Manfréd-gyár szerkesztési iroda főmérnöke (1919–1939), majd a gyár műszaki igazgatója (1939–1946). A Hofherr és Schrantz traktorgyár főmérnöke (1946–1951), a Mélyfúró Berendezések Gyára, majd a Magyar–Szovjet Olajipari Vállalat (MASZOLAJ) és a Bányászati Kutató Intézet (BKI) mérnöke (1951–1956). A Vörös Csillag Traktorgyár főmérnöke (1956–1960), ezután nyugdíjazásáig (1966) a Ganz-Mávag Mozdony és Gépgyár a járműgyártási osztály osztályvezető főmérnöke (1960–1966). Nyugdíjazása után a Vörös Csillag Traktorgyár és a BKI tudományos tanácsadója (1966–1976).

A Weiss Manfréd-gyárban elsősorban a traktor- és autógyártás területén tevékenykedett. Irányításával ott készült Magyarországon az első kétütemű autómotor, az első személy- és tehergépkocsi és a John-Deere licenc alapján gyártott traktor. 1928-ban háromtengelyes katonai terepjáró gépkocsit tervezett, 1933-tól angol megrendelésre – többek között ¬– az AC típusú összkerékhajtású terepjáró, a 10 tonna teherbírású, 4 tengelyes üzemanyag-szállító gépkocsi és a V4 típusú harckocsi prototípusának tervezését irányította. 1945-ig több, utóbb sorozatban gyártott páncélgépkocsi és harckocsi (pl. Csaba, Turán, Zrínyi) tervezését vezette. 1944 őszén – a Weiss Manfréd gyár műszaki vezetőjeként – sikerrel szállt szembe a német katonai vezetésnek azzal a döntésével, hogy a gyári erőtelepet felrobbantsák. A II. világháború után a szovjet hadsereg megbízásából az újból meginduló termelés során kezdetben gépjármű-alkatrészeket, a szükséghidak részére csöveket és cölöpverő gépeket gyártott, vasúti kocsikat javított. 1948-ban – a Steyr licence alapján készült Csepel motor megjelenésekor – a Hofherr Traktorgyárban, vezetésével készültek a DR50 típusú traktorok. Megszerkesztette az összkerékhajtású, orrnehéz traktortípusokat (UE28, D4KB), amelyeknek vontatási hatásfoka és vonóereje jelentősen nagyobb volt a hagyományos traktorokénál.

(A kép forrása: http://csepel.info/?p=67205)