Nemzeti Sírhelyek


Latabár Kálmán

Rövid leírás

Latabár Kálmán

 

Czakó Pál egri és várszínházi társulatában kezdte pályáját (1921–1924), majd a Fővárosi Operettszínházban játszott (1924–1926). A Király Színház koreográfusa (1926–1928), színésze (1928). Ezt követően Árpád öccsével külföldön turnézott (1928–1932); közben a Magyar Színházban és a Vígszínházban is fellépett (1931). Bécsben, a Theater an der Wienben és a Stadttheaterben (1931–1932), Berlinben, a Grosses Schauspielhausban vendégszerepelt (1932). Hazatérése után, a Budai Színkör (1932), a Fővárosi Operettszínház (1932–1934), a Kamara Színház (1933), a Pesti Színház (1933), a Király Színház (1934–1935), a Magyar Színház (1935), a Kamara Színház (1935–1936), az Andrássy úti Színház (1936–1937), a Művész Színház (1936–1937), a Belvárosi Színház tagja (1937–1938). Rendszeresen játszott a Royal Orfeumban (1934–1935), a Royal Színházban (1938–1939), az Erzsébetvárosi Színházban (1939–1940, 1942), a Fővárosi Operettszínházban (1939–1943), a Parisien Grillben és Moulin Rouge-ban (1940), az Andrássy úti Színházban (1941–1942). A II. világháború után a Medgyaszay Színház (1945–1946), a Fővárosi Operettszínház (1945–1968), a Népszínház (1945), a Fővárosi Színház (1949–1950), a Budapest Varieté (1955, 1957), a Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1966), az Erkel Színház tagja (1967). Ausztráliában és az USA-ban előadókörutat tett (1967). A magyar színházművészet egyik legnagyobb hatású komikusa. Groteszk humorával, meghökkentő rögtönzéseivel, boszorkányos táncával mindig hatalmas sikert aratott. Jellemrajzait aprólékos műgonddal készítette. Rendkívüli átváltozó képességét és komédiázó kedvét számos kettős szerepben kamatoztatta.

Ismertebb filmjei: Behajtani tilos (1941); Leányvásár (1941); Álomkeringő (1942); Egy szoknya, egy nadrág (1943); Afrikai vőlegény (1944); Hazugság nélkül (1945); Könnyű múzsa (1947); Mágnás Miska (1948); Civil a pályán (1951).

 

(A kép forrása: https://www.origo.hu/kultura/20190430-latabar-portre.html)