September 11, 2018
Radnainé dr. Fogarasi Katalin, a Nemzeti Örökség Intézetének főigazgatója a Pető András orvos-pedagógus születésének 125. évfordulója alkalmából a Farkasréti temetőben tartott megemlékezésen Pető szellemi örökségeként az orvos-pedagógus életfilozófiáját idézte, ami szerint "nem kézzel kell segíteni, hanem szívvel".
A Nemzeti Örökség Intézetének főigazgatója szerint Pető András sokaknak adott reményt ahhoz, hogy egy élhetőbb, egymás iránt elfogadóbb, egyenlő esélyeket teremtő társadalomban élhessünk. Arra hívta fel a figyelmet, hogy az olyan fogalmak, mint esélyegyenlőség, társadalmi felelősségvállalás ma már elfogadottnak számítanak, de 80 évvel ezelőtt, amikor a Pető-féle pedagógia születőben volt, még forradalmiak voltak. Nem elég észrevenni, kimondani, beszélni egy problémáról, ahhoz, hogy azon változtatni tudjuk, cselekedni is kell, ez Pető András legfontosabb példamutatása mára - mondta. Így például rámpát kell építeni a mozgássérülteknek, vagy meg kell tanítani a fogyatékossággal élőket teljes életet élni - fűzte hozzá.
Feketéné Szabó Éva, a Semmelweis Egyetem Pető András Kar Konduktív Pedagógiai Központ igazgatója párhuzamot vont a 200 éve született Semmelweis Ignác és Pető András élete között. A kortársak elfogadását hiába várták, mindketten a praxisra koncentráltak, és mindkettőjüket a humánum vezette. Előbbi emberek millióit mentette meg, míg utóbbi emberek millióinak adott értelmes életet - mondta a megbízott általános dékánhelyettes. A résztvevők koszorúkat és virágokat helyeztek el a sírnál, a megemlékezés szavalatát pedig a Pető Andrásról elnevezett általános iskola egyik diákja, Madaras Dorottya mondta el.
A kormány támogatja a világhírű Pető-módszer képzésének Kárpát-medencei kiterjesztését, ezzel megteremtve a konduktor szakképzés bázisát - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának közigazgatási államtitkára a megemlékezésen. Latorcai Csaba emlékeztetett arra, hogy a kormány által támogatott program Erdélyben már korábban elindult, a Délvidéken most indul, és a jövőben ki fogják terjeszteni Kárpátaljára és Felvidékre is. Fontosnak nevezte, hogy a magyar közösségek számára biztosítsák a Pető-módszer elérhetőségét, képzési és szakmai hátterét a Semmelweis Egyetem Pető-karán keresztül.
Az 1967-ben elhunyt Pető András volt a világhírűvé vált konduktív mozgásterápiai képzés megteremtője. A nevét viselő, különleges pedagógiai módszerét a világ számos országában alkalmazzák. Az államtitkár szerint Pető András mellett Semmelweis Ignác, Szentgyörgyi Albert, boldog Batthyány-Strattmann László, Selye János, Bárány Róbert és Békési György olyan orvosok voltak, akik a 19. és a 20. században a magyar és nemzetközi gyógyászatban tehetségükkel és tudásukkal történelmet írtak.
Emlékeztetett, a Pető András által kidolgozott módszer, ami 2006 óta a szellemi hungarikumok közé tartozik, hatással volt az egész magyarországi gyógypedagógiai szemléletre, és szerte a világon jelentős változást hozott ezen a területen. Pető András a fogyatékosságot ugyanis nem biológiai hiányosságnak tekintette, hanem olyan problémának, ami tanítással korrigálható - fűzte hozzá. Pető András módszerének érzékeltetésére Kosztolányi Dezsőné Harmos Ilonát idézte, aki mániákus gyógyítónak nevezte a ricinusolajjal, tornával, lélekelemzéssel, fűvel-fával kezelő orvost, aki "gyógyított mindenáron". S bár a kortárs orvosok többnyire gúnyosan emlegették, mégis egyre többen küldték hozzá betegeiket, mert a gyógyulási arányszáma jelentékeny volt - idézte fel a visszaemlékezést.
A Pető-módszer, azaz a konduktív, gyógyító, rávezető pedagógia lényege, hogy a fogyatékosságot nem biológiai hiányosságnak, hanem tanítással korrigálható problémának tekinti, és nem a lokális működést, hanem az egész embert akarja segíteni. Pető úgy vélte, hogy az idegrendszer a gyógyíthatatlan károsodások ellenére rendelkezik tartalékokkal, ezek pedig mozgósíthatóak. Az általa kidolgozott módszer egyetlen klasszikus tudományterülethez sem sorolható: egyszerre foglalkozik a testtel és a lélekkel, az érzelmekkel és az intelligenciával, a tanulással és a tanítással, az egészséggel és a gyógyítással, tehát a teljes emberrel, s az egész világon gyökeres változást hozott a gyógypedagógiában.
A Pető-módszer a világon talán legtöbbet emlegetett pedagógiai fejlesztő módszer, habilitációs-rehabilitációs eljárás, szellemi hungarikum. Módszerének köszönhetően több ezer gyermek végezte el az iskolát, élt és él tevékeny felnőtt életet. A Pető András Főiskola, valamint az annak részeként működő Konduktív Pedagógiai Központ 2017. augusztus 1-jétől Pető András Kar (PAK) néven a Semmelweis Egyetem része.
Pető András 74. születésnapján, 1967. szeptember 11-én halt meg Budapesten. A nevét viselő világhírű budapesti intézet a magyar rászorulók fejlesztése mellett 27 nemzetnek nyújt szakmai együttműködést, képez számukra konduktív pedagógusokat, konduktorokat. Az intézet fél évszázados munkájának elismeréséül 2013-ban Magyar Örökség-díjat kapott, és elnyerte a Prima-díjat is.
(MTI)