Alkotók:
Papp Dorina
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem negyedéves építész hallgatója vagyok. Év elején Berlinbe utaztam építész szaktársakkal, ahol az egyik legkülönösebb építészeti élményt a Holokauszt emlékmű váltotta ki bennem. Itt éltem át először, hogy egy emlékmű hatással van rám, és minden azontúl megszűnik körülöttem. Jelen tudtam lenni a térben, ami egy saját értelmezést hozott létre bennem. Az emlékművek építészeti jelentésének teljes újragondolását kiváltó tapasztalat a pályázat fő motivációja volt.
Sásdi Nóra
A BME építészmérnöki képzésének negyedéves hallgatója vagyok. Az emlékezet és épített környezetünk kapcsolatát tanulmányaim során fokozatosan egyre izgalmasabb témának találom. Milyen kötődési pontok állnak rendelkezésünkre? Milyen kapaszkodók segítenek jelenünk megértésében?
A pályázat során ezen téma feltárása mellett mégis egyik legnagyobb motivációm az volt, hogy csapattársaim megkerestek a lehetőséggel. Mindig is élveztem másokkal együtt felfedezni az építészet iránti szeretetemet, így önmagunk kipróbálása, megmérettetése mellett a legfőbb inspiráció az együtt gondolkodás, beszélgetés és alkotás volt.
Tóth Ágnes
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Karának hallgatója vagyok.
A pályázat témájából fakadóan olyan volt, mintha tükröt állítottak volna elém. Tanulást, kutatást igényelt a 20. század folyamataiban ugyanúgy, mint önmagamban. Újabb és újabb zavarba ejtő kérdések merültek fel, amelyeket nem lehetett kikerülni talányos válaszokkal. Mélyre kellett ásni, újragondolva a társadalmi-kulturális vonatkozásait a múlt eseményeinek. Heller Ágnes szavait idézve, „az emlékezés rutinná válhat, a gondolkodás sohasem.
Zombor Gábor
Gimnáziumi tanulmányait speciális fizika tagozaton végezte, majd a Budapesti Műszaki Egyetem Építész Szakirányon folytatta tanulmányait. Középülettervezés Tanszéken szerzett diplomájával elnyerte a Magyar Építőművészek Szövetsége diplomadíját. Először mestere meghívására építész oktató asszisztensként, majd később meghívott oktatóként a BME Középülettervezési Tanszékén tanít építészeti tervezést 1997-2010-ig. A BME Középülettervezési Tanszékének mesterképzős hallgatója 2001-04-ig, ezzel párhuzamosan a 2002-04 Magyar Építész Szövetség Mesteriskolájának XVII. ciklusát végzi. 1996-99-ig egy építész stúdió munkatársa, majd 1999-ben csatlakozik mestere, Karácsony Tamás és Janesch Péter közös műtermi alkotóközösségéhez. 2003-tól részt vesz egy galéria kuratóriumi munkájában, majd 2006-ban a Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj keretében fél évet tölt Londonban a Suttogók építészetének tanulmányozásával. 2009-ben önálló műtermet alapít melyet 2011-től alkotótársával, Juhász Balázzsal közösen vezet. 2012-től meghívott oktató, tanársegéd, egyetemi adjunktus majd egyetemi docens minőségben vesz részt a Debreceni Egyetem Műszaki Karának Építész Tanszékén folyó építészoktatásban. 2015-ben a BME Középülettervezési Tanszékén Summa Cum Laude minősítéssel szerez DLA doktori fokozatot Elegendő építészet címmel megírt szakdolgozatával. Ugyan ebben az évben kapja a megtisztelő Molnár Péter díjat. 2020-ban ICOMOS-díjat, Budapest Nívódíj dicséretét, 2021-ben Média Építészeti Díj közönségszavazatának fődíját érdemli ki munkatársaival a Ligeti Műterem Villa átalakításáért. A mű a nemzetközi Mies van der Rohe díj jelöltje.
Részletes bírálat:
A pályamű 8 méter sugarú, a parcella talajszintjébe 20 cm mélyen besüllyesztett emlékhelyet javasol, amelynek kör alakú gesztusával az összetartozást kívánja szimbolizálni. A minden magyar anyanyelvű által jól ismert Ady-idézet, a „fel-feldobott kő” a betonperemen az emlékhely körbejárásával válik olvashatóvá. A kompozíció bevonódásra is felszólít: az emlékezőknek lehetősége van emlékkövek elhelyezésére a helyszínen. A pályamű egyszerűségében nemes és költői gondolaton alapul, minden túlzástól mentes koncepciót fogalmaz meg, amelyet a Bíráló Bizottság örömmel fogadott. Kétségként két szempont merült fel: az idézet szövege és a megjelenő kövek közötti kapcsolat talán túlzott egyértelműsége (földre hulló kövek direkt asszociációja), és a 20 centiméteres bemélyedés alig észrevehető dimenziója.