Alkotók:
Szamarinotisz Krisztián
Három éve foglalkozom 3D modellezéssel és látványtervezéssel. Korábbi foglalkozásom a gyógyszeriparban nem teljes mértékben elégítette ki a kreativitás utáni vágyamat, ezáltal lett az életemben az a nagy fordulat. Róberttel több, mint egy éve dolgozunk együtt és rendkívül inspirálóak számomra a közös munkák. Amikor először megemlítette nekem, ennek a pályázatnak a lehetőséget nagyon közel éreztem magamhoz a projektet, mert igaz nem vagyunk határon túliak, de származásunkból adódóan a szülők és nagyszülők révén mindketten átérezzük, hogy milyen az, ha valaki a hazájától távol kénytelen élni.
Kernya Róbert
Mozgatórugóm a design: az egyszerűség, arany középút a túl kevés és a túl sok között.
2013-ban végeztem Építőművészként a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Karán. Egyéni vállalkozóként, önállóan tevékenykedem, főként középületek, vendéglátó egységek, irodák, bemutatótermek és családi házak belsőépítészeti tervezésével foglalkozom. Megbízások széleskörű változatossága során építészeti, belsőépítészeti, formatervezési és grafikai vonalon szerzett, széleskörű tapasztalatra és tudásra tettem szert. Autonóm módszerekkel igyekszem fejleszteni magam, melyek segítenek elérni, hogy napjaink folyamatosan változó körülményei között is jól alkalmazható, használható tudáshoz juthassak hozzá. Munkáimban szeretek előhívni olyan szubjektív és vizuális élményeket, amik egyedi karaktert kölcsönöznek a terveknek. A megrendelő személyisége, hitvallása és életformája egyaránt motivál, ez mellett hangsúlyt fektetek az adott helyiség építészeti stílusára és minőségére egyaránt. Projektjeim során ismertem meg Krisztiánt, akivel a pályázat koncepciója felkeltette a figyelmünket. Kíváncsiak voltunk miként tudunk megfelelő kegyeleti teret tervezni, úgy hogy ez építészeti-művészi megjelenítésében szimbolizálja a határainkon túl nyugvó honfitársaink okozta veszteséget.
Részletes bírálat:
A pályamű történeti elemekkel operál, illetve szimbolikai koncepciója alapul veszi a magyar heraldika elemi jellemzőit, az apostoli kettőskeresztet, a hármas halmot, és a négy folyót. Szerkezetét tekintve több kör alakú részből áll, mely alapvetően mégis három fő részre osztható. Legfelül a kegyeleti tér, melyet egy korlátszerű ornamentika ölel körbe, középpontjában az apostoli kettőskeresztet megjelenítő síremlékkel. A középső szint egy falszerű körívvel körbezárt víztározó, amely a felső kifolyókon keresztül Magyarország négy folyóját reprezentálja. Az alsó lépcsőzetes párkány pedig a három halmot hivatott megjeleníteni.
Túl azon, hogy a terv önmagában egységes, átgondolt és kidolgozottságában is megfelel a követelményeknek, mégis kissé eklektikus módon fejezi ki a határon túl nyugvó magyarok nyugvóhelyének szimbolikáját. Összességében azonban erősen historizáló elemeket tartalmaz, és kissé didaktikus jelképrendszerében inkább a történelmi köztéri emlékművek példáit követi, noha átgondolt, értékes gondolatokat megfogalmazó pályamű.