2021. november 25.
November 25-én rendeztük meg az I. Nemzeti Emlékezetpedagógiai Konferenciát. A formálódó emlékezetpedagógiai programunknak fontos lépése volt az esemény, ahol a nemzeti és történelmi emlékhelyek és a NÖRI partnerszervezetei bemutatták jó gyakorlataikat és megosztották tapasztalataikat a pedagógusok és a diákok számára szóló programjaikról.
Kisfaludy László köznevelésért felelős helyettes államtitkár köszöntőjében kiemelte, hogy a nemzeti emlékezet ápolása a nemzeti identitásunk megőrzésének kulcsa, hiszen ma minden olyan kezdeményezés, amely életben tart, kulcsfontosságú. Nem szabad hagyni múltunk elvesztését, és figyelembe kell vennünk, hogy ami az idősebb generációnak egyértelmű tudás, az a fiataloknak nem feltétlenül ugyanúgy az. Az emlékezetpedagógia változatos, színes eszközök felvonultatására ad lehetőséget, amelyek megfogják a fiatalokat, és amelyekre számos helyen találunk már jó gyakorlatokat. Köszöntőjében kiemelte: az emlékezetpedagógiai nem céltalan múltba nézés, hanem a jövő megértése.
Szöllősi György, a Magyar Sportújságírók Szövetségének elnöke rámutatott: amikor emlékezetpedagógiáról beszélünk, arról beszélünk, hogyan tudjuk a múltat megőrizni a jövőnek. Hozzátette, a sport olyan része a kultúránknak, amely közel áll a fiatalokhoz, emellett számos olyan sportsikert jegyzünk, amelyekre minden magyar méltán lehet büszke. Ilyen az Aranycsapat sikere, ami a legszomorúbb 1950-es években adott reményt minden magyarnak. Móczár Gábor, a Nemzeti Örökség Intézetének főigazgatója témafelvezető előadásában azt hangsúlyozta, hogy a NÖRI mint a nemzeti és történelmi emlékhelyek ernyőszervezete és a Fiumei Úti Sírkert, valamint a Nemzeti Gyászpark kezelője, élére áll a nemzeti emlékezet pedagógiai célú feldolgozásának, és egy olyan pedagógiai programot alkot meg a következő években, amely nagy segítség lesz a pedagógusoknak és a diákoknak egyaránt.
A Nemzeti Örökség Intézetének egyik legfontosabb küldetése a nemzeti emlékezet kultúrájának széles körű terjesztése és a jövő generációjának átadása. A NÖRI kiemelten fontosnak tartja a fiatalok bevonását, hiszen élményalapú tanulással mélyebb és elhivatottabb tudást lehet átadni. A múzeumpedagógiai és élményalapú oktatás tapasztalatait és jó gyakorlatait átemelve olyan emlékezetpedagógiai módszer kidolgozását kezdte el, amelynek célja múltunk megismerése mellett a nemzeti identitás erősítése is.