Nemzeti Sírhelyek


Dabóczy Mihály (Dabóczi Mihály)

Rövid leírás

Dabóczy Mihály (Dabóczi Mihály)

Orbán Antalnál magántanulmányokat folytatott (1930–1931), a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Kisfaludi Strobl Zsigmond növendéke (1931–1938). A Magyar Képzőművészeti Főiskolán Kisfaludi Strobl Zsigmond tanársegéde (1937–1938), a Vallás- és Közoktatási Minisztérium ösztöndíjasa (1938), római ösztöndíjas (1938–1939).

Kiállító művész (1932-től). Kezdeti műveit az akadémikus naturalizmus jellemezte. Római tartózkodása jelentős hatást gyakorolt művészetére, kifejezésmódjában egyre inkább Medgyessy Ferenchez közeledett. Kisplasztikái témáit a paraszti életből merítette, de számos sportszobrot is készített. A magyarországi sportszobrászat egyik megújítója, több vívóbajnok portréját örökítette meg. A BEAC vívója, valamennyi fegyvernemben versenyzett, az első magyarországi párbajtőrözők egyike, elkészítette mestere, Gerentsér László síremlékét (1943). Az 1950-es években a sematizmus hatása érzékelhető az ő művein is, különösen épületdíszítő munkásságán. Alkotó korszakának utolsó évtizedeiből kiemelkednek kubista–konstruktivista kisplasztikái, faszobrai. Tematikájának középpontjában az ember, az emberi munka, az anya–gyermek viszony állt, történelmi portréiban az ábrázolt személy lelkivilágát igyekezett megörökíteni. Közel negyven szobra mellett domborművei, kisplasztikái és érmei is jelentősek.