Rövid leírás
Az Országos Magyar Képzőművészeti Főiskolán Réti István tanítványa (1935–1938), aki tanársegédjéül jelölte. A Színiakadémián Makay Margit növendékeként végzett (1941). Végzős színinövendékként, mint a Vígszínház ösztöndíjasa, Horváth Árpád mellett dolgozott (1940–1941). A budapesti Nemzeti Színházban töltötte tanulóéveit: színész, díszlettervező és játékmester (1941–1943). A Vígszínház (1943–1944 és 1945–1946), a Művész Színház (1946–1948), a Nemzeti Színház rendezője és díszlettervezője (1947–1949), az Úttörő Színház igazgatója (1949–1950). A Hunnia Filmgyár művészeti vezetője (1950–1952), rendezője (1952-től). A Magyar Film- és Televízió-művészek Szövetségének elnöke (1959–1981). A Színház- és Filmművészeti Főiskola egy. tanára (1970–1994).
Filmjei az embert, az etikus emberi élet lehetőségeinek problémáit vizsgálta, vezérmotívumai az emberi méltóság megőrzésének lehetősége és az erőszak ellen folytatott küzdelem. Gyakran fordult ihletért irodalmi alkotásokhoz, számos klasszikus (Hannbiál tanár úr; Édes Anna; A Pál utcai fiúk) és kortárs magyar irodalmi alkotásnak (A zötödik pecsét) készítette el filmváltozatát. Az 1980-as évek közepén visszavonult. Ettől kezdve sokat festett és kiállításokon is bemutatta képeit (Szentendrei Nosztalgia Ház, 1982; Csók István Galéria, 1985; Buda Penta Galéria, 1987; Sárospataki Művelődési Ház, 1988).
Ismertebb filmjei: Körhinta (díszlet is, 1955); Hannibál tanár úr (1956); Bolond április (díszlet is, 1957); Édes Anna (díszlet is, 1958); Dúvad (1961); Két félidő a pokolban (díszlet is, 1961); Nappali sötétség (díszlet is, 1963); Húsz óra (1965); Vízivárosi nyár (1965); A Pál utcai fiúk (magyar–amerikai, 1969); Isten hozta őrnagy úr (1969); Hangyaboly (1971); Plusz mínusz egy nap (1973);141 perc A befejezetlen mondatból (1975); Az ötödik pecsét (1976), Magyarok (1977); Fábián Bálint találkozása Istennel (1980); Requiem (1981); Gyertek el a névnapomra (1983).
(A kép forrása: Tamás Majoros Fuji Foto Centrum Eger, szerző: Novák Mária)