Rövid leírás

Hevesy Iván

 

A Jelenkor szerkesztője (1917–1918), a Vörös Lobogó és a Ma c. lapok munkatársa (1918–1919), az SZDP kulturális aktivistája (1920–1928), a Nyugat és a Magyar Írás munkatársa, műkritikusa (1921–1925), az Új Föld munkatársa (1927); Gaál Béla magániskolájának tanára, egyúttal az Országos Filmiskolán a filmdramaturgia r. tanára (1924–1934). Madzsarné Jászi Alice mozgásművészeti iskolájának előadó tanára (1925–1933). A II. világháború után az Országos Színművészeti Főiskola mb. előadó tanára (1945– 1947), az Országos Magyar Iparművészeti Főiskolán a művészettörténet ny. r. tanára (1947–1951), kényszernyugdíjazták (1951). A Korunk és a Szabad Művészet c. lapok munkatársa (1947–1948), a Filmvilág külső munkatársa. A Zöld Szamár c. avantgárd színházi csoport egyik szervezője (Bortnyik Sándorral és Palasovszky Ödönnel, 1925). A Filmjáték c. lap alapító szerkesztője (1925).

20. századi modern művészetekkel, elsősorban absztrakt festészettel, filmtörténettel, a fotó és a némafilm jellegzetességeinek vizsgálatával foglalkozott, a magyar művészeti avantgárd egyik meghatározó képviselője. Az első magyar nyelvű filmelméleti könyv szerzője, amelyben kidolgozta a filmjáték esztétikai elveit. Alapvetően új megállapításokat tett a fotóesztétika terén is, Magyarországon elsőként hívta fel a figyelmet a fotóművészet önálló művészeti jelentőségére. Világviszonylatban is az elsők között elemezte a legfontosabb rendezői eljárások fejlődéstörténetét, elsők között kutatta a némafilmek feliratait, új megállapításokat tett a filmjáték szerkezetéről és képalkotásáról, továbbfejlesztette a montázselméletet.

(A kép forrása: http://www.revart.hu/muvesz/konyv/hevesy_ivan/1)