Nemzeti Sírhelyek


Klebelsberg Kunó, thumburgi gróf

Rövid leírás

Klebelsberg Kunó, thumburgi gróf

 

Gr. Tisza István második kormányában a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium (VKM) adminisztratív államtitkára (1914–1917), a Miniszterelnökség politikai államtitkára (1917. márc.–jún.), egyúttal a Rokkantügyi Hivatal (1915. aug.–1917) és az Országos Hadigondozó Hivatal ügyvezető alelnöke (1917. márc.–jún.). A Nemzeti Munkapárt programjával országgyűlési képviselő (Kolozsvár II. választókerület, 1917–1918), a Berinkey-kormány idején, a gr. Bethlen István vezette, nyíltan forradalomellenes Nemzeti Egyesülés Pártja alapító tagja (1919. febr.), a Tanácsköztársaság alatt a letartóztatás elől bujkálni kényszerült (1919. márc.–júl.). Valóságos belső titkos tanácsos (1917-től). A Keresztény Nemzeti Párt (1920–1922), a kormányzó Egységes Párt tagja (1922–1932l), nemzetgyűlési (Sopron, 1920–1922; Komárom, 1922–1926) és országgyűlési képviselő (Szeged, 1927–1932). A Bethlen-kormány belügyminisztere (1921. dec. 3.–1922. jún. 16.), vallás- és közoktatásügyi minisztere (1922. jún. 16.–1931. aug. 24.). A Magyar Történelmi Társulat (1917–1932), az Országos Magyar Gyűjteményegyetem Tanácsának elnöke (1927–1932).

Az I. világháborúban legyőzött, területének kétharmadát elvesztett ország megmaradásának és naggyá tételének egyetlen lehetőségét a művelődés fejlesztésében látta, amit a politikai felemelkedés előkészítőjének tartott. Konzervatív reformjaival célja a nemzet erejét adó középosztály újraszervezése, megerősítése és hatalomra juttatása volt. A népoktatás fejlesztésére a birtokosok kötelezésével Alföldön kiépíttette a tanyasi iskolák rendszerét, 5784 tantermet, 2278 tanítói lakást, ill. 1555 népkönyvtárat, 1500 iskolakönyvtárat és 500 óvodát állíttatott fel. Felépíttette a szegedi, a pécsi és az I. világháború miatt félbemaradt debreceni tudományegyetemet, egyúttal kezdeményezte 3 főiskola és 21 klinika megszervezését Megreformálta az alap-, a közép- és a felsőfokú iskolarendszert, tizenhat éves korra emelte a tankötelezettséget, nagy hangsúlyt helyezett a népegészségügyre és a tehetségkutatásra. A vezető- és posztgraduális képzés céljából Nyugat-Európában létrehozta a Collegium Hungaricumok szervezetét, kultúrdiplomáciájának köszönhetően jöttek létre a korábban nem létező amerikai, brit és francia tudományos kapcsolatok. A kutatások fejlesztésére felállította az Országos Természettudományi Tanácsot, az anyagi támogatás biztosítására az Országos Természettudományi Alapot. Tudatos sportpolitikát és -diplomáciát folytatott, nevéhez fűződik a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) modern szervezetének kialakítása, ő építtette fel a Nemzeti Sportuszodát és alapította meg a Testnevelési Főiskolát.

(A kép forrása: Wikipédia)