szegedma.hu 2025 július 30.
A Nemzeti Emlékezetpedagógiai Programban 130 ezer tanuló vett részt országszerte, Szegeden 8186 fő érkezett – a Dóm tér és az SZTE Auditóriuma is profitált.
A 2024/25-ös tanévben indult el a Nemzeti Emlékezetpedagógiai Program (NEP), amely a Nemzeti Örökség Intézete és a Klebelsberg Központ szervezésében 47 történelmi és nemzeti emlékhelyet kapcsolt össze országos iskolai programsorozattal. A cél: a fiatalok nemzeti identitásának és érzelmi kötődésének megerősítése élményalapú tanulással. Szeged az egyik kiemelt helyszíne lett az emlékprogramnak – a Dóm tér és a Szegedi Tudományegyetem Auditóriuma –, ahová összesen 8186 tanuló érkezett.
Az emlékhelyeket a program keretében iskolai kirándulások során keresték fel a diákok, melyet három fázisra bontottak: előzetes iskolai feldolgozás, helyszíni élményalapú tanulás, majd visszatekintő reflektív feldolgozás projektmunkákkal. A tanév végéig 130 ezer tanuló vett részt az országos programban, több mint 7400 tanulócsoportot irányítottak nemzeti emlékhelyekhez
– mondta lapunknak Mihálffy Béla, Szeged és a Homokhátság kormánypárti országgyűlési képviselője, aki a program szegedi létrejöttét segítette.
Szeged is nyert – több mint 25 milliós becsült bevétel
A program nemcsak pedagógiai célt szolgált, hanem gazdasági hozadéka is lett a városok és emlékhelyek számára. A dokumentumban szereplő becslés szerint Szegeden a Dóm tér és az SZTE Auditórium együtt összesen 25 362 000 forint bevételhez jutott a látogatások révén. Ez a támogatás hozzájárulhat a helyszínek fenntartásához, üzemeltetéséhez, és segíthet a kulturális infrastruktúra további fejlesztésében is.
A Klebelsberg Központ szerint a helyi közösségek, önkormányzatok, egyházak, fenntartók és intézményvezetők részvétele kiemelkedő volt, a program folytatását már tervezik 2025 szeptemberétől is, kormányzati támogatással.
Élményalapú történelemoktatásból közösségi megerősödés
A NEP olyan komplex oktatási modellként jelent meg, amely pedagógiai és közösségi célt egyaránt szolgál. Nemcsak a tudásbővítés volt cél, hanem a nemzeti identitás erősítése, a történelmi múlt megélhetővé tétele, és nem utolsósorban a lokális kötődés kialakítása. Az emlékhely-látogatások során a tanulók érzelmileg is kapcsolódtak a magyar történelem fontos helyszíneihez.