Zalaegerszeg
A Modern Városok Program keretében épült Mindszenty József Múzeum és Zarándokközpont 2022-ben nyitotta meg kapuit a Göcseji Múzeum közvetlen szomszédságában.
Az első emeleten a Mindszenty József bíboros, hercegprímás, esztergomi érsek életútját bemutató „Szeretet hoztam ide is” elnevezést viselő kiállítás található. A kiállítás legfőbb célja és üzenete bemutatni Mindszenty József személyét, a 20. század magyar történelmének és egyháztörténetének egyik legmeghatározóbb, ikonikus alakját, akinek áldozatvállalását az elmúlt évtizedek politikai beágyazottságának függvényében meglehetősen változatosan értékelték. A kiállításban ezt a rendszerváltás előtti és körüli egysíkúbb, elvont kategóriákban gondolkodó Mindszenty-kánont szeretnék árnyalni. A főpap történeti szerepvállalásának sokrétű érzékeltetésén túl tehát az ember bemutatására is fókuszál. Mindszenty nem csupán az elmúlt évszázad képviselője, a fiatalabb generációkat is éppúgy megszólíthatja.
A második emeleti kiállítás az „Egyházüldözés a kommunista diktatúra alatt (1945–1990)” tematikát képviseli. A kiállítás legfőbb célja és üzenete bemutatni azt, hogy a korszak egyházakhoz kötődő áldozatai hogyan élték túl a megpróbáltatásokat, a jól felépített ellenük szőtt „harcban” hogyan tudtak talpon maradni, emellett érzékeltetni azt, hogy ők is emberek voltak, különböző emberek, akik különböző módokon viszonyultak a diktatúra egyházellenes tiltásaihoz. A megközelítés egy ökumenikus jellegű bemutatás, szubjektív nézőpontból, mintha egy túlélő egyházi személy naplójából olvasnánk a történetet.
A kiállítás felépítése a bevezető objektív ismeretátadástól az egyre kevesebb, szubjektívebb, átélhető történések bemutatása felé halad, egészen addig, amíg már az ismeretátadás háttérbe szorul, maradnak csak a „beszédes” tárgyi emlékek, arcok, sugalmazott érzések. A bevezető történeti áttekintést három olyan terem követ, amely a jól felépített propaganda, megfigyelés majd kirakatperbe állítás lépéseit idézi meg. Az azt követő három tér pedig már egy bensőséges megnyílást és visszatekintést eredményez, egyben emléket állítva az áldozatoknak és vallomásoknak, átélve a különböző büntetési formákban megélt, zárt és titkolt hit alapú világot. A kiállítás legvégén a látogató átélheti a sötétségből és bezártságból való szabadulást, kijutást, hogy az áldozatok kapaszkodójával együtt kiérkezzen.
A pinceszinten pedig a „Téglától templomig – Válogatás Zala vármegye középkori emlékeiből” elnevezésű tárlat kapott helyet. A kiállítás legfőbb célja és üzenete bemutatni a Mindszentyneum építését megelőző régészeti feltárás során előkerült, a középkori téglaégetés emlékét őrző kemencéket, amelyeknek jelentős szerepük lehetett Zalaegerszeg építéstörténetében. A tulajdonképpeni megtalálásuk helyén látható téglaégetők sorsában valamelyest az egykori egerszegi vár is szerepet játszott, amelynek nyomait szintén fellelték az itt ásatást végző régészek. Ezen településtörténeti jelentőséggel bíró objektumok vizsgálati eredményei alapján készült animációs film segítségével a látogatók szeme előtt is megelevenedik a „múltra épülő jövő”. Ugyanis a tárlatban látható téglaégetők virágkora a 14-15. századi építkezésekhez köthető, míg feledésbe merülésükhöz az egykori egerszegi vár török időszakban épített palánkfala is hozzájárult, amikor annak cölöpsora és a várárok átvágta az egyik kemencét. Emellett a kiállítás mesél más, Zala megye területén előkerült – elsősorban vallási vonatkozású – kincsekről, épületekről és izgalmas helyszínekről is, amelyek mentén a középkor világába pillanthatnak be a látogatók. A megye szerzetes- és lovagrendi emlékeinek bemutatása jelentős részben támaszkodik az elmúlt években folytatott régészeti kutatások eredményeire, és ezen időszerűséget folyamatosan fent kívánja tartani az aktuális feltárási eredmények hozzáfűzésével a bemutatott anyaghoz.
A tárlat igyekszik minden korosztályt megszólítani, interaktivitásra ösztönözni, amelyhez a hagyományos bemutatási módok mellett a modern technológiát is segítségül hívja, illetve tapintható, lapozható elemeket is kínál.
A bemutatás modern és hagyományos elemeit ötvöző kiállítások mellett számos további látogatóbarát szolgáltatás is a vendégek rendelkezésére áll a Mindszentyneum épületében, mint kávézó, helyi termékeket is árusító ajándékbolt, múzeumpedagógiai- és rendezvényhelyiségek, ahol az egyik különterem – az egyházzal való együttműködés jegyében – a vallási közösségi összejövetelek színtereként szolgál.
The Mindszenty József Museum and Pilgrimage Centre, built in the Modern Cities Programme, was opened to the public in 2022, directly adjacent to the Göcsej Museum.
The first floor houses the exhibition called “I Brought Love Here as Well”, which presents the life and legacy of József Cardinal Mindszenty, Primate of Hungary and Archbishop of Esztergom. The exhibition’s central aim and message is to introduce visitors to the person of József Mindszenty—one of the most influential and iconic figures of 20th-century Hungarian history and church history—whose sacrifices have been interpreted in diverse ways over past decades, shaped by shifting political contexts. The exhibition aims to bring greater nuance to the previously one-dimensional and more abstract Mindszenty canon shaped by the pre- and early post-transition era. Beyond presenting the archbishop’s multifaceted historical role, the exhibition places equal emphasis on the human being behind the public figure. Mindszenty is not merely a representative of the past: his story has the power to speak to younger generations as well.
The exhibition ont he second-floor explores the theme “Persecution of the Church under the Communist Dictatorship (1945–1990)”. Its primary aim is to show how the victims connected to the churches endured the trials of the era. It also reveals how they managed to withstand the systematically orchestrated campaign waged against them. At the same time, the exhibition highlights that they were human—individuals who responded to the regime’s anti-church measures in different ways. The approach is ecumenical and deeply personal, evoking the sense of reading a clerical survivor’s diary.
The exhibition’s structure begins with an objective introduction and gradually moves toward more personal and immersive experiences. Over time, knowledge-transfer recedes into the background, leaving visitors with evocative artifacts, faces, and suggested emotions. The historical overview is followed by three rooms recalling the steps of well-constructed propaganda, surveillance, and staged show trials. The next three spaces create an intimate atmosphere of reflection. They commemorate the victims and their testimonies while offering insight into the closed, often hidden, faith-based world shaped by the punishments they endured. At the exhibition’s conclusion, visitors experience a symbolic emergence from darkness and confinement, mirroring the survivors’ journey toward freedom.
In the basement level, the exhibition “From Brick to Church – A Selection of Medieval Relics from Zala County” is on display. Its main purpose is to showcase the kilns discovered during the archaeological excavations preceding the construction of the Mindszentyneum—structures that both preserve the memory of medieval brick-firing and likely played a key role in Zalaegerszeg’s architectural history. The brick kilns are displayed in their original location, their history closely linked to that of the former Egerszeg Castle, whose remains were also uncovered during the excavations. An animated film based on the archaeological findings of these historically significant sites brings the concept of a “future built on the past” to life for visitors. The brick kilns thrived during 14th–15th-century building activities, but their decline was partly caused by the palisade wall of the castle constructed during the Ottoman period, whose post row and moat cut through one of the kilns. The exhibition also introduces other treasures, buildings, and fascinating locations unearthed across Zala County—primarily with religious significance—offering visitors a window into the medieval world. The presentation of the county’s monastic and chivalric orders relies heavily on recent archaeological research, and aims to remain up-to-date by continuously incorporating new findings.
Designed to engage visitors of all ages, the exhibition encourages interaction through traditional display methods as well as modern technology, and is complemented by tactile and page-turnable elements.
In addition to exhibitions that blend modern and traditional interpretive methods, the Mindszentyneum provides a variety of visitor-friendly amenities, including a café, a gift shop with local products, and spaces for educational programs and events. One of the private rooms, in partnership with the Church, hosts religious community gatherings.